سین مثل سیمرغ

گزارشی درباره فیلم های بخش سودای سیمرغ

سین مثل سیمرغ

روز گذشته در همین صفحه بخش اول معرفی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را خواندید و به ترتیب الفبا از فیلم «آنها مرا دوست داشتند» شروع و تا فیلم «در آغوش درخت» را در حد بضاعت و اطلاعات داشته و نداشته فیلم‌ها معرفی کردیم.

موجز و مختصر به این پرداختیم که چرا باید هرکدام از این فیلم‌ها را ببینیم و دیگر این‌که فیلم‌ها به‌ویژه در بخش بازیگری چقدر بخت دریافت سیمرغ بلورین در این رشته را دارند. این گمانه‌زنی‌ها بیشتر حکم یک بازی سینمایی به اقتضای همراهی با مهم‌ترین رویداد سینمای ایران را دارد. اگر درست از آب درآمد، بگذارید به حساب بخت بلند ما و اگر به دیوار جشنواره خورد و برگشت بگذارید به حساب بدشانسی ما و لطف کنید از خیر نثار بد و بیراه بگذرید! حالا برویم سراغ 14 فیلم دیگر بخش سودای سیمرغ.   

روایت ناتمام سیما
چرا باید فیلم را ببینیم؟  خلاصه قصه فیلم کنجکاوی ایجاد می‌کند و تبعات فضای مجازی، قابلیت درامی ملتهبی دارد. ترکیب بازیگران هم جذاب است و می‌تواند مخاطبان را با اثر همراه کند. کارگردان هم قبلا فیلم‌هایی به نام «بی‌نامی» و «صحنه‌زنی» ساخته که هرکدام چیزهایی برای توجه داشتند.
سیمرغ؟  اگر حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری و مهران احمدی در بهترین وضعیت بازیگری خود باشند، شاید انتظار موفقیت آنها در این دوره منطقی باشد. 
کارگردان: علیرضا صمدی
تهیه‌کننده: مجید رضا بالا
 بازیگران: حامدکمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت
قصه: دکتر آرش سمین، زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی، شرایط خانوادگی او را دستخوش تغییر می‌کند. 

کاپیتان
چرا باید فیلم را ببینیم؟  قصه انسانی فیلم همراه با حضور بازیگرانی چون پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی می‌تواند از دلایل و انگیزه‌های تماشای فیلم باشد. به‌جز این اگر فیلم قبلی حمزه‌ای یعنی «آذر» را دیدید و دوست داشتید، فیلم «کاپیتان» را هم در اولویت تماشا قرار می‌دهید.
سیمرغ؟  شاید بازی پانته‌آ پناهی‌ها در این فیلم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. البته او قبلا هم سیمرغ برده، هرچند نه در بخش ملی بلکه برای بازی خوبش در «نفس» و به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره جهانی  فیلم فجر.
کارگردان: محمد حمزه‌ای
تهیه‌کننده: سیدصابر امامی
بازیگران: پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی‌پور
قصه: در بخش کودکان بیمارستان اطفال، پسر بچه‌ بیماری به نام عیسى دور از چشم پزشکان و پرستاران می‌خواهد به رویای خود دست یابد.

سرهنگ ثریا
چرا باید فیلم را ببینیم؟  این فیلم هم در نگاه اول و با ذهنیت سینمایی دیدنی به نظر نمی‌رسد اما آنهایی که لیلی عاج را به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان خوب تئاتر می‌شناسند، برای دیدن «سرهنگ ثریا» کنجکاوی دارند . 
سیمرغ؟  لیلی عاج مدتی قبل در گفت‌وگو با جام‌جم گفت آرزوی دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دارد. حالا عاج در آستانه تحقق این آرزو و حتی نامزدی و چه‌بسا دریافت سیمرغ است. ژاله صامتی و شهروز آقایی‌پور را هم برای دریافت جایزه پسِ ذهنتان داشته باشید.
کارگردان: لیلی عاج
تهیه‌کننده: جلیل شعبانی
بازیگران: ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقایی‌پور
قصه: این راه با گریه باز نمی‌شه!

گُل‌های باواردِه
چرا باید فیلم را ببینیم؟  اینجا بیش از هر چیز قصه برجسته است و مخاطب را برای دیدن فیلمی درباره روزهای اول جنگ و به ویژه درباره پالایشگاه نفت آبادان ترغیب می‌کند. خاطرجمعی وقتی بیشتر می‌شود که یک فیلمساز آبادانی درباره شهرش فیلم ساخته است.
سیمرغ؟  مهرداد خوشبخت، نادر سلیمانی و سعید سعدی  که در ساخت این فیلم همکاری کرده‌اند در دوره‌های قبلی برنده سیمرغ شده‌اند. با این کارنامه، اگر این دوره هم سیمرغ بگیرند نوش جانشان اما اگر نگیرند، ناراحت می‌شوید؟!
کارگردان: مهرداد خوشبخت
تهیه‌کننده:  سعید سعدی
بازیگران:  بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی
قصه: همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسان پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزات داخل انبارها، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.

سینما متروپل
چرا باید فیلم را ببینیم؟  دلایل زیادی برای دیدن این فیلم وجود دارد، از کارنامه موفق باشه‌آهنگر و خاطره خوب فیلم‌های سرو زیرآب، ملکه و فرزند خاک و تسلطش در سینمای جنگ و دفاع‌مقدس تا حضور بازیگرانی کاربلد و شناخته شده. به‌جز اینها قصه خط و ربطی جدی هم با عشق و دلبستگی به سینما دارد، پس درنگ نکنید و برای تماشای سینما متروپل بشتابید.
سیمرغ؟ اگر بگوییم از همه بخش‌های این فیلم بوی سیمرغ به مشام می‌رسد، برچسب اغراق و جوزدگی به ما نمی‌زنید؟! 
کارگردان: محمدعلی باشه‌آهنگر
تهیه‌کننده: سیدحامد حسینی
بازیگران: مجتبی پیرزاده، رضا کیانیان، هومن برق‌نورد مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، نوشین مسعودیان
قصه:  ماجرای راه‌اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر.

وابل
چرا باید فیلم را ببینیم؟  شاید نخستین دلیل تماشای این فیلم حضور نوید پورفرج، بازیگر جوان و مستعد باشد که پیشتر با آثاری چون زالاوا، مغز استخوان و مغزهای کوچک زنگ‌زده درخشید.  
سیمرغ؟  نوید پورفرج با کارنامه مختصرش تا اینجا رکورد خوبی را به نام خودش ثبت کرده و برای بازی در هر سه فیلم قبلی‌اش زالاوا، مغز  استخوان و مغزهای کوچک زنگ‌زده، نامزد دریافت سیمرغ شد؛ ملاحظه می‌کنید که سیمرغ پشت در خانه پورفرج است، کافی است بخت و داوران با او یار باشند.
کارگردان: تورج اصلانی
تهیه‌کننده: سپهر سیفی
بازیگران: آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجادی‌حسینی رامین راستاد
قصه: اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.

شماره ۱۰
چرا باید فیلم را ببینیم؟  بیشتر به دلیل قصه و فضای فیلم که مرتبط با جنگ تحمیلی و اسارت است. اساسا فیلم‌هایی با فضای اسارتگاه‌های جنگی مستعد درام‌های پرکششی هستند و اگر قصه «شماره 10» خوب روایت شده باشد، موفقیت فیلم تضمین شده است. 
سیمرغ؟  مجید صالحی سال گذشته برای بازی متفاوتش در برف آخر (امیرحسین عسگری) نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در چهلمین جشنواره فیلم فجر شد و این بار می‌تواند با درخشش در یک نقش دشوار دیگر، اولین سیمرغ خود را به خانه ببرد، آن هم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد. 
کارگردان: حمید زرگرنژاد
تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری
بازیگران: مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری مهدی زمین‌پرداز، بهرنگ علوی و احمد کاوری
قصه: مردی در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی به اسارت نیروهای عراقی درآمده، وارد اردوگاهی مخوف در نزدیکی‌های مرز می‌شود.

هایپاور
چرا باید فیلم را ببینیم؟  همین دو سال پیش بود که یک فیلم با محوریت شهیدمنصور ستاری، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شد و در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. بنابراین اصلی‌ترین کنجکاوی «هایپاور» تفاوت‌های ستاری آن با ستاری «منصور» است و این سوژه و قهرمان، ناخودآگاه باعث مقایسه دو اثر سینمایی خواهدشد.
سیمرغ؟  اگر هم قرار به دریافت جایزه‌ای باشد، این احتمال بیشتر در بخش نگاه ملی  وجود دارد. 
 کارگردان:  هادی محمدپور
تهیه‌کننده:  مهدی عظیمی میرآبادی اباذر جوکار
بازیگران: اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی
قصه:  داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر 8 و طرح ابتکاری شهیدمنصور ستاری 

عطرآلود
چرا باید فیلم را ببینیم؟  اگر دوست دارید یک ملودرام عاشقانه را با چاشنی‌های درد، ترس، وجدان و امید ببینید، «عطرآلود» انتخاب خوبی است. دوستداران مصطفی زمانی هم به دلیلی برای تماشای این فیلم  نیاز ندارند. 
سیمرغ؟  مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین بازی‌های خوبی در این فیلم دارند و به‌ویژه اولی می‌تواند سیمرغ را عطرآلود کند. به جز این شاید بتوان در فیلمنامه و کارگردانی هم شانس‌هایی برای فیلم  قائل  شد.
کارگردان: هادی مقدم‌دوست
تهیه‌کننده: یوسف منصوری
 بازیگران: مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی
قصه: فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند.

هفت بهارنارنج
چرا باید فیلم را ببینیم؟  تماشای گنجینه تمام‌نشدنی هنر علی نصیریان چرایی نمی‌خواهد و باید قدر هر فیلم و اثری با حضور و نقش‌آفرینی او را دانست. به جز این حضور لادن مستوفی هم می‌تواند از دلایل توجه به فیلم باشد.
سیمرغ؟  اجازه بدهید از حضور معطر نصیریان و همان بوی بهارنارنج لذت ببریم و با اما و اگرهای سیمرغی کار را خراب نکنیم. هرچند سال گذشته لادن مستوفی برای بازی خوبش در «برف آخر» خودش را به یک قدمی جایزه رساند و نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
کارگردان: فرشاد گل‌سفیدی
تهیه‌کننده: محمد کمالی‌پور
بازیگران: علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده فرهاد آئیش، هومن حاجی‌عبداللهی، فرج گل‌سفیدی
قصه:  داستان عشق اساطیری شمس و طلعت.

غریب
چرا باید فیلم را ببینیم؟   قبل از هر چیز، نفس ساخته شدن فیلمی درباره شهید بروجردی، دلیلی برای تماشاست. ارزش افزوده دیگر فیلم، بازی بابک حمیدیان است که زیر و بم چنین نقش‌هایی را خوب می‌شناسد. به اینها کارنامه محمدحسین لطیفی را هم به عنوان کارگردان اضافه کنید.
سیمرغ؟  بابک حمیدیان که یک بار برای بازی در فیلم‌های «چ» و «رستاخیز» سیمرغ نقش مکمل مرد را دریافت کرد، شانس دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد را دارد.
کارگردان: محمدحسین لطیفی
تهیه‌کننده: حامد عنقا
بازیگران: بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان
قصه:«غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.

هوک
چرا باید فیلم را ببینیم؟  ترکیب بازیگران دلیل خوبی برای دیدن فیلم «هوک» است. قصه‌هایی که به ورزش مشتزنی می‌پردازند هم به شرط روایت جذاب، مخاطب‌پسند هستند. به جز اینها روایت قصه در اقلیم سیستان و بلوچستان هم می‌تواند دلیل تماشای اثر باشد. 
سیمرغ؟  صحبت از جایزه و سیمرغ گرفتن این فیلم شاید سخت باشد اما از آنجا که در این دوره جشنواره تقریبا با هندوانه دربسته‌ای مواجهیم، ممکن است این فیلم در مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره با یک هوکِ چپ ما را غافلگیر کند.
 کارگردان: حسین ریگی
تهیه‌کننده: علی آشتیانی‌پور
بازیگران:  امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی
قصه:  شیروک پسر بچه‌ای که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش وارد ورزش بوکس می‌شود.

کت چرمی
چرا باید فیلم را ببینیم؟  قطعا اولین دلیل دیدن فیلم، حضور جواد عزتی در نقش اصلی فیلم است و دوستداران پرشمارش می‌خواهند تازه‌ترین بازی او را ببینند. قصه فیلم در فضایی امنیتی می‌گذرد و این می‌تواند شاخک‌ها را برای تماشای این فیلم بیشتر تیز کند. 
سیمرغ؟  جواد عزتی در جشنواره فیلم فجر چیزی است در مایه‌های تیم هلند در جام جهانی فوتبال و تا به حال نشده باوجود بازی‌های خوب و چشم‌نوازش جام قهرمانی و سیمرغ بلورین را به خانه ببرداما چهل و یکمین دوره فیلم فجر می‌تواند سال طلسم‌شکنی عزتی باشد.
کارگردان: حسین میرزامحمدی
تهیه‌کننده: کامران حجازی
بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر
قصه:  عیسی فرهمند، کارمند یک سازمان برای بررسی تخلفات مالی یک مرکز، مامور می‌شود.

یادگار جنوب
چرا باید فیلم را ببینیم؟  «یادگار جنوب» قطعا یکی از مهم‌ترین کنجکاوی‌ها و علایق مخاطبان برای تماشا در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر خواهدبود. اسم کارگردان‌ها هم این اولویت دیدن را تشدید می‌کند، چرا که آنها را به عنوان کارگردان‌های «جان‌دار» و دو نفر از نویسندگان فیلمنامه «شنای پروانه» می‌شناسیم. 
سیمرغ؟   «یادگار جنوب» بخت زیادی برای نامزدی در بخش‌های مختلف دارد و حتی می‌تواند یکی دو تا از سیمرغ‌ها را هم به خانه ببرد. 
کارگردانان: پدرام پورامیری و حسین دوماری
تهیه‌کننده:  مجتبی رشوند
بازیگران: وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر
قصه:  باید عبور کرد!

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر