پویش ملی برای قهرمان ملی

در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان مزین به نام و تصویر ایشان رونمایی شد

پویش ملی برای قهرمان ملی

دفترهای مشق، کیف‌های مدرسه، جامدادی‌ها و کوله‌پشتی‌ بچه‌ها چند وقتی هست که محملی شده‌اند برای تصویر مرتبط با شهدا، مدافعان وطن، دانشمندان و بزرگان علم و ادب و قهرمانان ملی. حالا بعد از تقریبا یک دهه دیگر این محصولات وطنی برای بچه‌ها تازگی ندارد، چون از سال ۱۳۹۱ بود که جمعی از فعالان فرهنگی با تولید میلیون‌ها محصول نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی بخشی از بازار محصولات کودکان و نوجوانان را از آن خود کردند و حالا جمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی دست به کار شده و نمایشگاهی از محصولات کودکان و نوجوانان با محوریت سردار سلیمانی تدارک دیده است. این نمایشگاه دیروز در مرکز مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در سرچشمه، برپا شد و تلاشی را نشان می‌داد که بی‌تردید از مدت‌های قبل آغاز شده است. برگزارکنندگان این نمایشگاه قبل از برگزاری آن در جمع متاثر از حضور ویروس کرونا و تحت مراقبت‌های بهداشتی با اهالی رسانه گفت‌وگو کردند و توضیحاتی ارائه دادند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عرضه این محصولات برای خرید آنلاین به نشانی www.ghahreman.ir اشاره کرد و این‌که کودکان و نوجوانان می‌توانند عکس‌هایی از این محصولات را در خانه، مدرسه و هر جایی که با آنها مواجه شده‌اند، به همین نشانی ارسال کنند.

حقایق تلخ، برنامه‌های شیرین
 مجمع نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی که هر سال در آستانه بازگشایی مدارس نمایشگاهی از نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی برگزار می‌کرد، امسال در آستانه زمستان، نمایشگاه قهرمان را دارد که بهانه‌اش سالگرد شهادت حاج‌قاسم است و پویشی هم به این بهانه راه‌اندازی کرده به نام قهرمان من. هم تولیدکنندگان محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان با این پویش همکاری کرده‌اند هم قرار است بچه‌ها با آن همراه شوند. مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی -اسلامی محمد یقینی است که حالا دبیر پویش ملی قهرمان من هم هست. به اعتقاد او  سردار سلیمانی خیلی بیشتر از یک پویش به گردن ما حق دارد اما حتما امسال برنامه‌های متنوعی به یاد سردار و در اولین سالگرد شهادتش برگزار خواهد شد که پویش «قهرمان من» فقط یکی از آنهاست.
پویش قهرمان من، اقدامی است برای جمع‌آوری، معرفی و عرضه محصولات فرهنگی با محوریت حاج‌قاسم که خانواده‌ها و به‌خصوص کودکان و نوجوانان هم در آن سهیم خواهند بود. یقینی می‌گوید این کار با سه هدف انجام شده: هدف اول ایجاد یک ویترین جامع و کامل از محصولاتی است که مرتبط با حاج‌قاسم سلیمانی برای کودکان و نوجوانان تولید شده‌اند. هدف بعدی کمک به تهیه‌کنندگان و سازندگان محصولات آموزشی و فرهنگی است که به‌خصوص در دوره شیوع ویروس کرونا سخت آسیب دیده‌اند. سومین هدف ما هم ترویج گفتمانی بر محور قهرمان ملی است که افراد جامعه با این قهرمانان بیشتر آشنا شوند.
دبیر پویش قهرمان من، تاکید  می‌کند شخصیت حاج‌قاسم و محبوبیت این شهید امکان مناسبی است برای ایجاد گفتمان قهرمان ملی و معرفی یک الگو به کودکان و نوجوانان که در آینده و در مسیر شغلی، زندگی، تحصیلات و سایر زمینه‌ها برایشان مفید و کارآمد باشد.  
یقینی که مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی است درباره بازار محصولات شخصیت‌محور به اعداد و ارقامی اشاره کرد که از این قرار هستند:
 2250 میلیارد دلار گردش مالی محصولات شخصیت‌محور در دنیاست
 3500 میلیارد تومان گردش مالی این محصولات در ایران است
 5/0 درصد از گردش مالی محصولات کاراکتر محور در ایران به محتوای بومی و داخلی اختصاص دارد
 10 کاراکتر اول و محبوب بچه‌های ایرانی آمریکایی هستند
تغییر این اعداد و ارقام اصلی‌ترین برنامه و هدف مجمع نوشت‌افزار ایرانی و البته دلیل مهم راه‌اندازی پویش قهرمان ملی بوده است. یقینی امید دارد با تلاش‌هایی از این دست، قهرمانان ملی ایران به فهرست 10 شخصیت محبوب بچه‌های ایرانی راه پیدا کنند و در این‌باره روی شهرت و محبوبیت سردار سلیمانی بین‌ بچه‌های ایران به‌شدت حساب کرده و در همین رابطه به این اعداد اشاره می‌کند:
 5 حوزه محصولی شامل کتاب، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، پوشاک و هدایای فرهنگی با محوریت شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی برای بچه‌ها تولید شده است
 500 محصول تا امروز درباره سردار سلیمانی تولید شده و تلاش می‌شود به دو برابر برسد
150 تولیدکننده، محصولاتی مرتبط با حاج‌قاسم برای کودکان و نوجوانان تولید کرده‌اند
 300 تولید کننده قرار است به پویش قهرمان ملی بپیوندند
 10 روز دیگر تمام محصولات به صورت عمومی رونمایی خواهند شد
 5 فروشگاه آنلاین محصولات پویش قهرمان ملی را عرضه می‌کنند
 30 فروشگاه محلی در عرضه محصولات پویش قهرمان ملی مشارکت دارند
پایگاه اینترنتی ghahreman.ir نشانی و اطلاعات مربوط به این فروشگاه‌ها و نیز امکان خرید آنلاین را فراهم کرده است.





قهرمان را بشناسیم و بشناسانیم
مدیر انتشارات جمال، پویش قهرمان ملی را به دو دلیل مهم و ارزشمند می‌داند؛ اول مقابله با تحریف تاریخی درباره این شهید بزرگ، دوم معرفی قهرمانان ملی به عنوان یک وظیفه خطیر.
حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی که دیروز در نشست خبری پویش ملی قهرمان من حضور داشت، به جست‌وجوی نام سردار سلیمانی در اینترنت اشاره کرد و این‌که اولین گزینه، ویکی‌پدیاست که واقعیت و حقیقت سردار دل‌ها را تحریف کرده است. سبحانی از همین بابت تاکید کرد: اگر در معرفی این شخصیت‌های ملی تعلل کنیم، دشمنان خارجی از یک سو و برخی از هموطنان یا همکیشانی که با ما زاویه دارند، از سوی دیگر دست به دست هم می‌دهند و واقعیت و حقیقت وجودی سردار سلیمانی را تحریف می‌کنند.
مدیر انتشارات جمال با تاکید بر این که ما مدیون چهره‌هایی چون حاج‌قاسم هستیم این نکته را هم یادآور شد که همه ما نه امروز که در طول تاریخ و برای همیشه مدیون حاج‌قاسم و خانواده‌اش خواهیم بود.  به اعتقاد حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی همچنان که افسانه‌ها و اسطوره‌هایی چون رستم و فردوسی را پاس می‌داریم، لازم است که حافظ قهرمانان واقعی میهن باشیم و برای شناخت آنها گام برداریم. او با اشاره به مهر و عاطفه‌ای که از سردار سلیمانی در قلب کودکان عراق و سوریه و لبنان سراغ دارد، توضیح داد: کودک و نوجوان ما به اندازه کافی سردار را نمی‌شناسند و از خدمات او آگاه نیستند. در حالی که او حکیم بود، آنچه علمای ما گفته‌اند که باید بشویم، حاج قاسم همان بود. او مانند یک شهید زندگی کرد و برماست که او را خوب بشناسیم و خوب بشناسانیم.



بازی دلاور به یاد سردار
همراه با پویش قهرمان ملی، یکی از پیشکسوتان تولیدکننده محصولات فرهنگی و آموزشی دست به تولید یک بازی کارتی زده به نام دلاور. این بازی که یک صفحه و تعداد زیادی کارت دارد، با حضور 3  تا 10 شرکت‌کننده قابل اجراست و می‌شود که جمع خانواده یا دوستان در خانه و مدرسه و مسجد و هر جای دیگر از آن استفاده کنند. این بازی آخرین ویرایش را پشت سر می‌گذارد و همزمان با سالروز شهادت سردار در 13 دی رونمایی خواهد شد.
ابراهیم اعلایی توضیح داد برای طراحی این بازی از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف دعوت به همکاری کرده و با افراد متخصص به علوم ریاضی، حوزوی و گرافیک  1800 ساعت جلسه داشته‌اند.
به گفته اعلایی گروه‌های هدف برای تولید این بازی، بسیار وسیع بوده از بچه‌ها که بتوانند دور هم آن را بازی کنند تا بازنشسته‌ها و سالمندانی که اوقات فراغتشان را در کنار هم سپری می‌کنند و همین طور خانواده‌ها.  برای بازی دلاور یک سربند طراحی شده با این نوشته: من سلیمانی هستم.  اعلایی امیدوار است همان‌طور که امام خودش را یک بسیجی دانست و بسیج در ایران رونق قابل اعتنایی گرفت، سربند من سلیمانی هستم نیز بتواند یک اتفاق مهم را در سال‌های آینده رقم بزند.
این بازی به 15 روش مختلف قابل اجراست و به گفته ایراهیم علایی کسانی که بتوانند روش‌های دیگری برای این بازی پیدا کنند، جوایزی در نظر گرفته شده و این شیوه‌های تازه به ویرایش بعدی بازی دلاور اضافه خواهد شد.