ایالات متحده هک شده!

هکرها به اطلاعات محرمانه هسته‌ای و اطلاعات مربوط به ساخت واکسن کرونا در آمریکا دست یافته‌اند

ایالات متحده هک شده!

حمله هکرها به وزارتخانه‌ها و ادارات حساس امنیتی و اقتصادی آمریکا ادامه دارد. نه‌تنها نهادهای اطلاعاتی آمریکا نتوانسته‌اند اقدامی در مواجهه با هکرها صورت دهند، بلکه شواهد موجود نشان‌دهنده دسترسی مهاجمان سایبری به بخش اعظمی از اطلاعات محرمانه هسته‌ای، اقتصادی و حتی اطلاعات مربوط به نحوه ساخت واکسن کرونا در آمریکاست. اگرچه اکثر رسانه‌های آمریکایی در خصوص گستردگی حملات و اهمیت اطلاعاتی که تا‌کنون توسط هکرها به سرقت رفته است سکوت کرده‌اند، اما اطلاعات افشاشده توسط دیگر رسانه های غربی بیانگر تحقق شکست اطلاعاتی-سایبری سنگینی برای آمریکاست.

حملات سایبری خصوصا طی روزهای اخیر به یک کابوس تمام عیار امنیتی- سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. در تازه‌ترین اخبار منتشر شده ،پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا جزو آن دسته از نهادهای فدرال هستند که هکرها موفق به نفوذ به آنها شده‌اند.سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا یکی از سازمان‌های فدرال دولت ایالات متحده است که نظارت بر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور را بر عهده دارد.به عبارت بهتر، اطلاعات محرمانه بسیار مهمی در حوزه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای از آمریکا به سرقت رفته  و امکان دارد این اطلاعات در آینده‌ای نزدیک از سوی هکرها منتشر شود. وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته‌اند فعالیت‌های مشکوکی را در شبکه‌های متعلق به «کمیسیون فدرال تنظیم مقررات انرژی»، آزمایشگاه‌های هسته‌ای «سندیا» و «لس‌آموس» و چند نهاد دیگر شناسایی کرده‌اند.تحقیقات فدرال در وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای از چند روز پیش آغاز شده و محققان در تلاشند مشخص کنند هکرها به چه اطلاعاتی دست یافته‌اند و چه اطلاعاتی را توانسته‌اند به سرقت ببرند.
 برآورد خسارات مدت‌ها طول می‌کشد!
نکته جالب توجه این که صرفا برآورد خسارات حملات سایبری به نهادها و وزارتخانه‌های مختلف در آمریکا ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد. بدیهی است که مقامات آمریکایی علاقه‌ای در خصوص اعلام رقم و برآورد نهایی خسارات وارده به زیرساخت‌های نظامی، هسته‌ای، درمانی و امنیتی آمریکا در این حملات ندارند. پولیتیکو در این خصوص نوشته است که حمله به وزارت انرژی آمریکا آشکارترین علامت هشدار مبنی بر این است که هکرها توانسته‌اند به شبکه‌های متعلق به یکی از بخش‌های اصلی امنیت ملی آمریکا دست پیدا کنند.در ابتدا نهادهای امنیتی آمریکا تصور می‌کردند که هکرها با نفوذ به شرکت «سولارویندز»- که تأمین‌کننده اصلی محصولات فناوری اطلاعات برای صدها نهاد دولتی و شرکت خصوصی است- توانسته‌اند شبکه‌های متعلق به نهادهای فدرال آمریکا را هک کنند.اما شامگاه پنجشنبه مقامات دولت فدرال اذعان کردند که هکرها از بدافزارها و فنون تهاجمی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا گمان می‌شده برای پیشبرد حملات‌شان استفاده کرده‌اند.
 هکرها از چند مسیر به آمریکا حمله کرده‌اند
هشدارهای مخابره شده از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در خصوص دسترسی هکرها به اطلاعات محرمانه زیرساختی در این کشور، بیانگر عمق و دامنه بحرانی است که در آینده‌ای نه چندان دور، اطلاعات زیادی در خصوص آن بر ملا خواهد شد. نیویورک‌تایمز نوشته؛ هشدار وزارت امنیت داخلی آمریکا موید نگرانی‌هایی است که پیش از این شرکت «فایر‌آی» (یک شرکت فعال در زمینه امنیت سایبری) مطرح کرده بود. این شرکت گفته بود که هکرها احتمالا از چند مسیر برای پیشبرد حملات خود استفاده کرده‌اند. فایر‌آی نخستین شرکتی بود که به دولت آمریکا اطلاع داد هکرهای وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه از بهار سال جاری موفق به نفوذ به شبکه‌های حساسی شده‌اند که وظیفه نظارت بر نرم‌افزارهای مورد استفاده نهادهای دولت آمریکا را بر عهده داشته است.
کشف مسیرهای جدید برای حمله از آن جهت حائز اهمیت است که کار محققان فدرالی را که در حال تلاش برای ارزیابی میزان خسارت‌ها و حجم اطلاعات به سرقت رفته توسط هکرها هستند به شدت دشوار و پیچیده می‌کند.این محققان در حال انجام تحقیقات در خصوص شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده توسط وزارتخانه‌های خزانه‌داری، پنتاگون، وزارت بازرگانی و آزمایشگاه‌های هسته‌ای آمریکا هستند.
 شکست آمریکا در یک جنگ سایبری تمام عیار
اگرچه مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در ایالات متحده همواره مدعی بوده‌اند که زیرساخت‌های امنیت شبکه در این کشور به گونه ای طراحی شده که اجازه نفوذ هکرها به سامانه‌های حساس و اطلاعات محرمانه کدگذاری شده ( در امور مختلف) را نمی‌دهد، اما اکنون شاهد نفی و ابطال این ادعا هستیم! برخی تحلیلگران در آمریکا معتقدند که حمله سایبری گسترده اخیر را می‌توان با عملیات سه ساله روسیه علیه اهدافی در آمریکا نظیر ناسا و پنتاگون مقایسه کرد که در دهه ۱۹۹۰ رخ داد.با این حال، حملات اخیر به مراتب گسترده‌تر و البته اطلاعاتی که در دسترس هکرها قرار گرفته نیز به مراتب با اهمیت‌تر و گسترده‌تر است. توماس رید، کارشناس مسائل سایبری در آمریکا در این خصوص می‌گوید:  تحقیقات درباره حجم اطلاعات ربوده‌شده از نهادهای آمریکایی نشان می‌دهد اگر تمام آن‌ها بر روی کاغذ چاپ شوند، ارتفاع این کاغذها سه برابر ارتفاع بنای یادبود واشنگتن خواهد بود.واقعا هکرها چگونه از این اطلاعات استفاده خواهند کرد؟ خود آنها هم به احتمال زیاد هنوز این را نمی‌دانند!


پاتک هکرها به واکسن دزدی آمریکایی‌ها!
اگرچه دولت ترامپ طی ماه‌های اخیر با تطمیع و تهدید شرکت‌های تحقیقاتی و دارویی و فراتر از آن، با هدایت بسیاری از منابع دولت فدرال به سوی نهادهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی، در صدد استفاده از حق توزیع واکسن کرونا پس از تولید انبوه آن در جهان بود اما هکرها در جریان حملات اخیر توانسته‌اند اطلاعات مربوط به ساخت واکسن کرونا را نیز کشف کنند. نباید فراموش کرد که بسیاری از اطلاعات مربوط به ساخت واکسن کرونا و ترکیب مواد و عناصر تشکیل‌دهنده پادتن کرونا، در جریان حملات هکری اخیر از نهادهای دولتی ( مانند وزارت بهداشت آمریکا) و نهادها و آزمایشگاه‌های خصوصی در ایالات متحده به سرقت رفته است. نکته جالب توجه این که نهادهای بهداشتی و امنیتی در آمریکا ضمن تایید کلیت این موضوع از ارائه اطلاعات جزئی مربوط به آنچه هکرها در جریان حملات سایبری اخیر خود در این مراکز به آنها
دست یافته‌اند، اجتناب می‌کنند.